1

De traditionele manier om te betalen voor parkeren is met een parkeerautomaat. Na invoering van digitaal parkeren moet de parkeerder het kenteken op de parkeerautomaat invoeren. Het is niet meer nodig om een parkeerticket op het dashboard van de auto te leggen. Wanneer de parkeerder het kenteken niet invoert, dan kan een parkeerbon volgen.

2

Bewoners en bedrijven kunnen een parkeervergunning aanvragen. Op deze manier wordt een parkeerrecht verkregen voor een bepaald kenteken in een bepaalde zone / gebied.

3

Een moderne manier om te betalen voor parkeren is met een app op een mobiele telefoon. De GPS van de mobiele telefoon geeft aan in welk gebied of zone de auto is geparkeerd. Door het starten en stoppen van de parkeeractie hoeft de parkeerder niet meer van te voren in te schatten hoe lang er geparkeerd gaat worden. De betaling is precies voor de tijd dat de auto geparkeerd is geweest.

4

Het gebruik van parkeerautomaten, parkeervergunningen of parkeerapps op mobiele telefoons resulteert in parkeerrechten: het recht om met een bepaald kenteken in een bepaald gebied of zone te parkeren. Alle parkeerrechten worden opgeslagen in een centrale database voor verificatie van kentekens die aangetroffen worden door parkeercontrole.

5

Deze software regisseert de activiteiten van parkeercontrole. Klik op een van de blauwe hotspots om korte video’s en foto’s te zien met meer uitleg over digitale parkeerhandhaving.

6

Scanauto’s zijn uitgevoerd met een nauwkeurige GPS en hebben doorgaans 6 infrarood camera’s en 4-6 overzichtscamera’s aan boord. Elke infrarood camera maakt tot 200 beelden per seconde. De computers in de scanauto verwerken de beelden zodat gemiddeld zo’n 1.500 geparkeerde auto’s worden gescand per uur. Kentekens waarvoor geen parkeergeld is betaald worden automatisch geïdentificeerd door het centraal platform.

7

Scans van kentekens waarvoor geen parkeergeld is betaald worden verwerkt door een parkeercontroleur achter een bureau op het hoofdkwartier (desk force). De desk force beslist een parkeerbon uit te schrijven of om de opvolging door te zetten naar een parkeercontroleur op een scooter (field force) om de situatie ter plekke te beoordelen.

8

Een parkeercontroleur op een scooter (field force) beoordeelt de situatie ter plekke voordat een parkeerbon wordt uitgeschreven.

9

Parkeerbonnen worden niet meer achter de ruitenwisser van de geparkeeerde auto gedaan. Parkeerbonnen worden elektronisch verwerkt door het financiële systeem dat papieren parkeerbonnen produceert, die vervolgens per post verstuurd worden. Parkeerders kunnen op een gemeentelijke website hun parkeerbonnen bekijken, betalen en eventueel bezwaar maken.

10

Privacy wordt geborgd door scans die niet geleid hebben tot parkeerbonnen te anonimiseren. Na het anonimiseren worden de scans opgeslagen in een datawarehouse voor planning- en rapportagedoeleinden.

11

Klik op een blauwe hotspot om korte video’s en foto’s te zien met meer uitleg over digitale parkeerhandhaving.